Marta Widłak
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Celem artykułu jest przedstawienie i sklasyfikowanie metod konstrukcji hedonicznych indeksów cen, będących sposobem kontrolowania zmian jakości dóbr w indeksach cen. Wskazano na główne różnice między metodami oraz wnioski płynące z ich porównania. Podstawą opracowania jest literatura teoretyczna i międzynarodowe badania empiryczne. Przytoczone przykłady dotyczą głównie hedonicznych indeksów cen mieszkań. Metody konstrukcji hedonicznych indeksów cen można podzielić na bezpośrednie i pośrednie (według kryterium klasyfikacji z wykorzystaniem funkcji hedonicznej). Metody bezpośrednie są stosowane w przypadku towarów o wysokiej heterogeniczności, gdzie bardzo trudno jest ustalić stały koszyk reprezentantów. Metody pośrednie są stosowane jako uzupełnienie podejścia koszykowego w badaniu dynamiki cen.

SŁOWA KLUCZOWE

nieruchomości mieszkaniowe, ceny nieruchomości, indeks cen, modele ekonometryczne

BIBLIOGRAFIA

Aizcorbe A., Pho Y. (2005), Differences in Hedonic and Matched-Model Price Indexes: Do the weights matter?, Department of Commerce, Bureau of Economic Analysis, Working Paper Series, WP2005-06, Washington

Bover O., Izquierdo M. (2001), Ajustades de calidad en los precios: metodos hedonicos y consecuencias para la contabilidad nacional, „Economic Studies”, No. 70, Banco de Espana, Madryt

Conniffe D., Duffy D. (1999), Irish house price indices — methodological issues, The Economic and Social Review 30

Diewert E. (2003), Hedonic Regressions. A Consumer Theory Approach, [w:] C. R. Feenstra, M. D. Shapiro (red.), Scanner Data and Price Indexes, „NBER Book Series in Income and Wealth”, University of Chicago Press

Diewert E. (2006), Adjacent period dummy variable hedonic regressions and Bilateral Index Number Theory, „Annales d’economie et de statistique”, nr 79/80, Paryż

Diewert E. (2007), Hedonic imputation versus time dummy hedonic indexes, „Discussion Paper” No. 007-07, Department of Economics, University of British Columbia, Vancouver

Diewert E., Heravi S., Silver M. (2007), Hedonic Imputation versus Time Dummy Hedonic Indexes, „IMF Working Paper”, No. 07/234

Griliches (1961), Hedonic Price Indexes for Automobiles: An Econometric of Quality Change, [w:] The Price Statistics of the Federal Government, NBER, Chicago

Griliches (1988), Hedonic price indexes and the measurement of capital and productivity: some historical reflections, „NBER Working Papers Series”, No. 2634, Cambridge

Gruszczyński M., Podgórska M. (red.) (1996), Ekonometria, SGH, Warszawa

ILO (2004), Consumer Price Index Manual: Theory and Practice, International Labour Organisation, Geneva

Jóźwiak J., Podgórski J. (2000), Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa

Łaszek J. A., Widłak M. (2007), Indeksy rynkowych cen mieszkań jako narzędzie badania rynku, „Finansowanie Nieruchomości”, nr 3(12), Warszawa

Łaszek J. A., Widłak M. (2008), Badanie cen na rynku mieszkań prywatnych zamieszkałych przez właściciela z perspektywy banku centralnego, „Bank i Kredyt”, nr 8, Warszawa

Silver M., Heravi S. (2003), The measurement of quality-adjusted price changes, [w:] C. R. Feenstra, M. D. Shapiro (red.), Scanner Data and Price Indexes, „NBER Book Series in Income and Wealth”, University of Chicago Press

Silver M., Heravi S. (2006), The Difference Between Hedonic Imputation Indexes and Time Dummy Hedonic Indexes, „IMF Working Paper”, nr 6/181, Paryż

Tomczyk E., Widłak M. (2010), Konstrukcja i własności hedonicznego indeksu cen mieszkań dla Warszawy, „Bank i Kredyt”, nr 1 (2010), Warszawa

Triplett J. E. (2006), Handbook on Hedonic Indexes and Quality Adjustments in Price Indexes, OECD, Paryż

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0